
Airbrush – een bijna klassieke manier om realistische kunst te creëren
De airbrush is vooral bekend uit de jaren tachtig. Daar gebruiken veel ontwerpers en kunstenaars deze kunstvorm om zoveel mogelijk fotorealistische beelden te creëren. De klanten waren meestal afkomstig uit de reclame-industrie of uit bioscoopfilms. Veel beroemde kunstenaars zoals Drew Struzan of Dru Blair creëerden grote bioscoopposters of matte schilderijen die als achtergrond dienden. De kunstenaar Struzan was vooral bekend om zijn werk op bioscoopaffiches, omdat hij de bioscoophits ontwierp zoals Star Wars, Indiana Jones, Back to the Future en vele andere. In de reclame was het belangrijk dat de producten zo realistisch mogelijk werden gereproduceerd. Voor een fotograaf was dit vaak niet mogelijk, omdat sommige opnamen door de omstandigheden of de invalshoek niet op een natuurlijke manier konden worden vastgelegd.
Het airbrushpistool is het noodzakelijke artistieke hulpmiddel om objecten of afbeeldingen te spuiten en er kunstwerken op te maken. Het werkt met perslucht, die via een slang is aangesloten op een compressor. Dit levert de nodige perslucht op, die de verf direct buiten het pistool verstuift. Meestal zijn ongeveer 1,5 tot 2,5 bar voldoende.
In principe kunnen veel verschillende substraten met deze kunst worden gespoten. Bijvoorbeeld, doeken, schone bordkartons, motortanks, kunstmatige vingernagels of zelfs het menselijk lichaam, dat lichaamsschildering wordt genoemd. Het is belangrijk dat de kunstwerken op de juiste wijze worden geconserveerd. Uitzondering is natuurlijk bodypainting, want na een show moet de kleur weer loskomen. De bevestiging gebeurt door middel van speciale verflagen, die op de juiste oppervlakken over de gespoten verf worden aangebracht. Het doel is dat de verf niet afbladdert door aanraking of vocht. De airbrushverf bestaat voor het grootste deel uit wateroplosbare en milieuvriendelijke verf, die op zijn beurt het nadeel heeft dat hij snel zijn hechting aan de ondergrond verliest. Wat de verven betreft, moet ervoor worden gezorgd dat bevestigingsverven voor metaal alleen in de automobielsector worden gebruikt. Deze mogen op hun beurt nooit worden gebruikt voor schoon tekenkarton, omdat ze de airbrushverven laten vergelen in interactie met de ondergrond.
Voor beginners kan een training in de airbrush met een ervaren professor op korte termijn worden aanbevolen. Het is belangrijk om te leren hoe je met het pistool omgaat, hoe je met sjablonen omgaat en hoe je kleuren mengt. Het resterende leereffect wordt vergroot door constante trial and error.